Jak wymienić sprzęgło?
Zużycie sprzęgła jest wynikiem naturalnego zdzierania warstwy, która znajduje się na tarczy. Podczas każdego rozruchu lub zmiany biegów koło zamachowe przez chwilę ślizga się na tarczy sprzęgła – co powoduje niszczenie jego powierzchni. Kiedy samochód używany jest w sposób prawidłowy, to zużycie to jest niewielkie, jednak zdarzają się sytuacje, kiedy trzeba dokonać jego wymiany. Sprawdź, w jaki sposób wymienić sprzęgło w aucie.
Kiedy musisz pomyśleć o wymianie sprzęgła?
Sprzęgło jest poddawane dużym obciążeniom, dlatego z czasem się zużywa. Charakterystyczne objawy kończącego się sprzęgła to m.in.: słabe przyspieszenie pojazdu, nieprzyjemny zapach spalenizny, słabnąca reakcja przy gwałtownym przyspieszaniu i szybkim ruszaniu z miejsca, szum w okolicy skrzyni biegów, nadmierne drżenie lewarka zmiany biegów oraz trudności z wrzuceniem pierwszego i wstecznego biegu. Kiedy zauważysz któryś z tych objawów, to powinieneś jak najszybciej udać się z wizytą do warsztatu samochodowego, w którym mechanik sprawdzi przyczynę usterki i dokona ewentualnych napraw. Jeżeli mieszkasz w okolicach Białegostoku, to możesz skorzystać np. z https://motocentrum24.com.pl/wymiana-sprzegla/.
Dlaczego sprzęgło się zużywa?
Sprzęgło w samochodzie pełni bardzo istotną funkcję. Zadaniem sprzęgła jest przeniesienie momentu obrotowego silnika na skrzynię biegów. W tradycyjnym układzie napędowym sprzęgło jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania auta. Oryginalne sprzęgło powinno bez problemu móc wytrzymać 100-200 tysięcy kilometrów. Należy jednak mieć na uwadze, że na stan sprzęgła ogromny wpływ ma to, w jaki sposób prowadzisz samochód. W samochodach, które posiadają mocne silniki, sprzęgło można spalić lub zniszczyć stosunkowo szybko – wówczas konieczna jest jego wymiana. Co wpływa na szybsze niszczenie sprzęgła? Są to przede wszystkim takie działania, jak: częsta jazda na półsprzęgle, dynamiczne ruszanie i gwałtowne puszczanie sprzęgła, jazda z pełnym obciążeniem, postój na światłach z wciśniętym sprzęgłem, niepełne wciskanie pedału sprzęgła, jazda na bardzo niskich obrotach oraz opieranie stopy o pedał sprzęgła w trakcie jazdy. Wszystkie te działania mogą spowodować, że konieczna będzie wymiana sprzęgła na nowe.
Wymiana sprzęgła – jak to zrobić?
Koszt wymiany sprzęgła zależy nie tylko od ceny części, ale też od czynności, które trzeba będzie wykonać. W najprostszym przypadku wystarczy jedynie odpięcie półosi, rozpięcie linki, kabli i przewodów, a następnie odkręcenie i wyjęcie skrzyni biegów. Jest to nieskomplikowana usługa, która potrwa zaledwie kilka godzin, a jej koszt mieści się w granicach 500 złotych. Cena wymiany sprzęgła może być jednak znacznie wyższa, ponieważ wiele modeli wymaga wyjęcia silnika, odkręcenia ramy pomocniczej i zdemontowania wydechu. Są to czynności, które wymagają nieco więcej pracy, dlatego ostateczny koszt będzie znacznie wyższy. Jednak, gdy dysponujesz garażem, w którym posiadasz kanał i wciągarkę, to możesz samodzielnie dokonać wymiany sprzęgła. Narzędzia, których potrzebujesz, to standardowe klucze oraz trzpień do centrowania tarczy. Żeby dokonać wymiany, musisz zdemontować maskę silnika, poluzować nakrętki na piastach kół, wyjąć akumulator, zdemontować obudowę filtra powietrza i przepustnicy, usunąć płyn chłodzący i płyn ze wspomagania, odłączyć przewody od chłodnicy, nagrzewnicy i zbiorniczka wyrównawczego, zdemontować wentylator, odłączyć przewód tłoczny i powrotny od pompy, odłączyć przewód podciśnienia od kolektora dolotowego, a także po odłączać resztę przewodów, które uniemożliwiają wyjęcie silnika. Po wykonaniu tych czynności należy odkręcić skrzynię biegów i rozkręcić docisk ze sprzęgłem, a następnie wkręcić nowe sprzęgło – najlepiej z nowym dociskiem. Po dokonaniu wymiany należy wszystko złożyć i zmontować. Czynności należy wykonywać w odwrotnej kolejności niż przy wykonywaniu demontażu. Jeżeli nigdy nie robiłeś takich rzeczy, to wymiana sprzęgła może zająć Ci około kilkunastu godzin, dlatego czasem lepiej skorzystać z pomocy profesjonalistów.